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2014年8月18日 (月)

やっとの思いで ピルエット (Ppirouette at last!)

2014_08_18_01

仕事で一息つけたので、昨日の日曜はHubsan X4で練習三昧。

やっぱおもしろいです、ラジコンヘリ。
で、前々からの課題だった「ピルエット」、やっと少しはコツがつかめたような気がします。
テキストには「少しエレベーターを引け」とありますが、この「少し」の加減がいくらか掴めました。
だいたい成功率50%くらいです。
先は長いですが、9月が始まるまでは少し時間ができたので、ガンガン練習します。
Having finished "summer special course" , I happily spent yesterday practicing pirouette.
My text say "sligt back" and "slight right(left)".
But "HOW SLIGHT"?
Anyway "Practice makes perfect"!!

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コメント

浦島さん こんばんは

RCヘリライフを大いにエンジョイしていらっしゃいますね。喜ばしい限りです。
ピルエットの件ですが、お使いのインストラクション・ブックがフライバーレスヘリを対象にしたものか、フィライバーヘリを対象にしたものかは画面からは分かりかねますが、
秘伝のエレベーターの味付けに関して、以下のような資料がありますので、ご紹介します。
・・・・・・・・・・・・
フライバーを有するマイクロヘリ(例えばBlade mSR)に関する参考書によれば、スローピルエット実施中、右ラダー・コマンドを与えると機体は後方へドリフトし、左ラダーコマンドの際は前進へのドリフトが生じます。

その理由として、特に右ラダーコマンドの際は、テール・ローターからのヨー・コマンドによってフライバーが傾くことでこのドリフトが生じます。この現象は、大型コレクティブ・ヘリでは生じることはなく、Blade mSRのようなフライバー型マイクロヘリ特有の現象です。

また別の資料から、以下の投稿資料がありましたので紹介します。
I'd suggest you look at how the heli's attitude matters in a hover and how that attitude changes constantly as you pirouette.

Let's say you start with tail in. The heli is tilted slightly to the right to counter the sideways drift. You yaw clockwise 90 degrees. Now here's the Big Secret: The heli will not be tilted right anymore but forwards, resulting in a left/forward drift. Why?
When you yaw the heli, the mast will not change its tilt direction (sufficiently) but will remain its tilt direction. Rudder has (next to) no effect on tilt, that's where the cyclic enters. So, you started with the mast tilted to your right. You yawed the heli 90 degrees and the mast will still be tilted to your right while the nose is also pointing to your right. The tilt is therefor forwards. With no right tilt, the sideways drift will kick in again too.
You need to constantly correct the tilt to keep the right tilt while keeping the tail-nose axis horizontal. The tiniest cyclic inputs will do.

For a CW yaw, you need to add a tiny bit of back/right cyclic. Back, to cancel the upcoming forward tilt and right to add the "new" right tilt.
For a CCW yaw, the heli will end up with a backwards tilt and no right tilt so: A tiny bit of forward/right to cancel the backwards tilt and add a "new" right tilt.

Now, this is simplified a great deal. The heli will not be all well behaved so you will need to correct and arrest any drift constantly but, I hope this can be a starting point. The key is to be ready for the changing attitude and to make tiny corrections all the way.

Some say start fast, I would say start slow. Start so slow you have time to observe and react and last but not least, to understand why the heli wants to shoot off once you yaw it around.

In any case, keep practicing and good luck.

投稿: 藪 丈二 | 2014年8月18日 (月) 19時29分

いつも貴重な助言をありがとうございます。

ピルエットは成功すると「すごくかっこいい」ので、今夜も風呂敷残業が終わったら御助言を参考に練習します。

投稿: うらしま | 2014年8月18日 (月) 19時51分

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